Introductie

In het videoproject BIOSCOOP IN BEELD worden personen met een lange historie in het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf geïnterviewd. Het doel is om hun verhalen en visie per thema op video vast te leggen. Zo wordt een stuk culturele geschiedschrijving op een unieke manier gedocumenteerd en toegankelijk gemaakt.

Klik hier om de trailer te bekijken...
klik om meer te lezen Dory Kleinendorst
Voormalig filmdistributeur
klik om meer te lezen Jan van Dommelen
Bioscoopexploitant
klik om meer te lezen Max van Praag
Voormalig filmdistributeur
klik om meer te lezen Joachim Wolff
Bioscoopexploitant
klik om de video te bekijken

Bioscoopexploitanten & filmdistributeurs: een haat-liefdeverhouding

Exploitanten huren bioscoopfilms van distributeurs voor een bepaalde en beperkte periode en vertonen die in hun theaters. Samen delen zij de omzet van de kaartverkoop. Hoewel ze elkaar nodig hebben om zoveel mogelijk bioscoopbezoekers te trekken, verschillen ze ook regelmatig van inzicht over de wijze waarop dat moet gebeuren. Hoe zit dat toch met de relatie tussen bioscoopexploitanten en filmdistributeurs?

klik om de video te bekijken
klik om de video te bekijken

Welkom! Of toch niet? Oftewel het publiek door de jaren heen

Bioscoopbezoek in Nederland is, ondanks de afname ervan sinds de jaren 50 tot het begin van de jaren 90, altijd een van de populairste vormen van vrijetijdsbesteding geweest. Is het bioscooppubliek door de jaren heen veranderd?

klik om de video te bekijken
klik om de video te bekijken

Alive & Kicking. Hoe de bioscoop bedreigingen doorstaat.

Vaak is het einde van de bioscoop voorspeld. Was het niet de televisie, dan was het toch wel de videorecorder of de komst van het Internet die doemdenkers het einde van de cinema deed voorspellen. 115 jaar na de eerste bioscoopvoorstelling bestaat de Grand Old Lady of Cinema nog altijd. Wat is toch de kracht van de bioscoop?

klik om de video te bekijken
klik om de video te bekijken

Glamour & Glitter. Of 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!'

Het film- en bioscoopbedrijf heeft een imago van glamour & glitter. De larger than life status van de filmsterren voedt dat imago tot op de dag van vandaag. Maar hoe gaat men daar in de bedrijfstak zelf mee om?

klik om de video te bekijken